Saturday, May 16, 2020

Daun Manggis

Petua orang kampung

Berikut manfaat serta khasiat dari *DAUN MANGGIS*.

Bukan hanya kulit manggis, daun, batang & akar manggis xanthone ...
Buah manggis dan daun manggis

Sejak zaman dulu kala nenek moyang kita sudah memanfaatkan daun manggis itu sebagai ubat harian serta terbukti keampuhannya dengan cara turun temurun. 

Memproses daun manggis jadi ubat harian cukup hanya melembutkannya dengan cara ditumbuk dengan garam.. campur ramuan itu dengan air hangat serta minum airnya. Boleh juga direbus setelah dikeringkan. Daun yang digunakan adalah daun muda dan bersih dari makanan ulat.

Mencegah serta mengubati beberapa jenis barah.. terutama barah hati.. usus serta paru paru. 

Daun manggis ini juga boleh mencegah perkembangan beberapa sel pada pesakit leukimia.. juga menahan kepantasan pertumbuhan sel sel barah itu. 

Selain mencegah barah air rebusan daun manggis juga dapat digunakan untuk menurunkan berat badan.

Selain itu minum air rebusan daun manggis juga menjadikan stamina kita merasa bertambah dalam sebentar saja. 

Apabila diambil dengan cara teratur air rebusan daun manggis ini juga bermanfaat untuk mengurangi rasa sakit pada semua jenis penyakit. 

Air rebusan ini juga mampu merawat penyakit darah tinggi dan kencing manis.

Meningkatkan daya yang didapat dari penguraian lemak serta mengubahnya menjadi tenaga... sangatlah disarankan untuk anda yang keseharian banyak bekerja dengan tenaga otot maka bolehlah diambil daun manggis itu dengan cara teratur. 

Supaya lebih mudah serta tak menjemukan dalam pengambilannya.. maka daun manggis ini juga dapat dijadikan sebagai ulaman waktu makan.. daun yang boleh dibuat ulam sudah pasti daun manggis yang masih muda (daun pucuk). 

Air rebusan daun manggis juga jika diminum secara teratur bermanfaat untuk menyembuhkan mata.. Jadi untuk sapa sapa yang menderita penyakit mata bolehlah mencubanya. 

Yang terakhirnya.. air rebusan daun manggis dicampur daun jambu batu sangat mujarab sebagai pencuci kudis yang tidak sembuh mungkin akibat kesan dari penyakit kencing manis.. Jangan potong dulu.. Cubalah dalam seminggu.. Tengok bagaimana hasilnya.. Insyaallah.

Sent from my Huawei phone

No comments: